Tutkimusnäkökulman valinta. Ilmiöön kytkeytyvien erilaisten näkökulmien välittymistä voidaan tukea jakautumalla 3-6 hengen pienryhmiin. Pienryhmät läheistyvät luokan yhteistä ilmiötä/oppimistehtävää eri näkökulmien (esim. ekologinen, sosiaalinen, talous) tai toimijoiden (esim. tutkija, taiteilija, kuluttaja) suunnista. Oman tutkimusnäkökulman suunnittelun tueksi oppijat voivat tutustua kuvauksiin eri tieteenalojen tutkijoiden ja ammattilaisten toiminnasta (esim. asiantuntijoiden näkökulmia välittävät lehtijutut, kuvat ja videot) Kuvauksiin tutustuttaessa voidaan yhdessä pohtia esim., millaisia tutkimuskohteita- ja kysymyksiä eri alojen tutkijoilla on/ mihin eri alojen asiantuntijat kohdistavat toimintojaan ? Mitä välineitä tai menetelmiä he hyödyntävät työssään? Kenen kanssa he tekevät yhteistyötä?
Tutkimuskysymysten ja kohteiden muotoilu. Oppijoiden omien tutkimuskysymysten - ja kohteiden ideointia sekä muotoilua voidaan tukea 1. vierailulla museoon/luontoympäristöön tai tutustumalla ilmiötä representoiviin digitaalisiin resursseihin. Fyysisiin tai virtuaalisiin kohteisiin tutustuessaan oppijoita voidaan pyytää pohtimaan esim. seuraavia kysymyksiä: Mitä kohteesta/kuvasta tulee mieleen? Liittyykö kohde/kuva johonkin ilmiöön? Millaiseen kysymykseen voi saada vastauksen tutkimalla tätä kohdetta?
Lähtekäämme virtuaalivierailulle!
Mennäänkö museoon: Google Art
Tai Ateneumiin!
Mikä Google Art ja miten sitä käytetään?
Vai kaupungille? Google Maps
Näytä Kauppatori (Helsinki) suuremmalla kartalla
Meneekö metsään: Openmetsän virtuaalimetsä
Matkustetaan maailmalle: Google Earth
Lennetään kuuhun: Google Moon
Käydään Marssissa: Google Mars
Liihotetaan linnunradalle: Google Sky
Sukelletaan ihmisen sisälle: BioDigital Human
(vaatii Google chrome selaimen ja ohjelman asentamisen)
Vai Minecraft-maailmaan?
Mikä on Minecraft?Heureka: Minecraftia on ryhdytty käyttämään myös opetusvalineenä
Tutkimustarinat. Oman tutkimuksen suunnitteluprosessin tueksi voidaan myös tutustua tutkimustarinoihin, jotka ovat erilaisia kuvauksia opintoryhmien tutkimusretkistä luonto- ja kulttuuriympäristöön. Oppijat voivat analysoida tarinoista esim. eri vaiheita, joita DOP-oppimiseen liittyy sekä pohtia mitä yhteistä sekä mitä eroa eri tarinoilla on. Keskeistä on myös keskustella siitä, mitä ajatuksia tarinat tuovat mieleen.
Tutkimus- /ja toimintasuunnitelman voi tehdä esim. Google Docsiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti