Keskustelu haasteesta/ilmiöstä. Tyypillisesti prosessi aloitetaan koulussa, jossa oppijat yhdessä opettajien kanssa valmistelevat projektia kiinnittämällä koko luokan yhteisen ilmiön tai kehittämiskohteen (esim. Talvikalastus, metsä, historiallinen rakennus [esim. Olavinlinna], hyvinvointi, merkkihenkilö [esim. Joel Lehtonen], ajankohtainen ongelma [esim. työttömyys], oppimispelin suunnittelu). Dop-oppimisessa opettaja ei anna valmiita tehtäviä, tai enintään hän esittää hyvin yleisen kysymyksen, jota oppijat itse rajaavat, tarkentavat sekä muotoilevat oman mielenkiinnon suunnasta. Keskustelun tueksi opettaja voi myös tarjota tai pyytää etukäteen oppijoita keräämään ilmiöön liittyviä valokuvia, ajankohtaisia lehtijuttuja ja digitaalisia tai painettuja aineistoja, joista välittyy erilaisia näkökulmia ilmiöön.
Yhteisen keskustelun ja ideoinnin tukena voidaan hyödyntää esim. Padlet-sovellusta.
Mikä on Padlet?
http://www.aikajaavaruus.fi/padlet/
http://piituskintvt.blogspot.fi/2014/02/padlet-interaktiivinen-seina-missa-ja.html
Miten sitä käytetään?
Olemassa olevien ekosysteemien jakaminen. Projektin käynnistymisestä lähtien on tärkeää kannustaa oppijoita pohtimaan ja tuomaan näkyviin sitä, millaisia oppimisen resursseja oppijoilla itsellään on mahdollisuus tuoda osaksi ilmiön tutkimista ja yhteiskehittelyä. Tällöin oppimisen ekosysteemi voi jo heti projektin ensimetreiltä lähteä laajentumaan oppijoiden itsensä siihen kiinnittämiin asiantuntijoihin (esim. oppilaan vanhemmat, omat harrasteyhteisöt), välineisiin (esim. oppilaan oma älypuhelin) sekä informaatioresursseihin (esim. oppilaalle tuttu luontokohde). Ekosysteemien jakaminen voi myös tukea pienryhmien muodostamista. Tavoitteena on, että jokaisella pienryhmän jäsenillä on erilaisia tietoja ja taitoja.
Työskentelysääntöjen laatiminen. Onnistuneen yhteiskehittelyn näkökulmasta on myös tärkeää laatia työskentelysäännöt tulevalle DOP-oppimisprojektille. Ekosysteemien jakaminen ja työskentelysäännöistä sopiminen voidaan tehdä esim. Google Docsissa.
Työskentelysääntöjen laatiminen. Onnistuneen yhteiskehittelyn näkökulmasta on myös tärkeää laatia työskentelysäännöt tulevalle DOP-oppimisprojektille. Ekosysteemien jakaminen ja työskentelysäännöistä sopiminen voidaan tehdä esim. Google Docsissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti